VII - Скрипта

 

 

   Предмет: Музичко образование

Одделение/VII

 ЧАС БРОЈ 1

Вовед во програмата и содржините, повторување на содржините од минатата учебна година

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 

ПОТСЕТУВАЊЕ

Има два вида на ноти:

Ноти по висина: до, ре, ми, фа, сол, ла, си, до и

Ноти по траење:

- четвртина нота/пауза (еден удар),

- половина нота/пауза (два удари),

- цела нота/пауза (четири удари),

- осмина нота/пауза (половина удар) и т.н.

Пример:



Домашна работа: напиши ги нотите од „до1“ до „до2“ четири пати во сите нотнивредности: четвртина, половина, цела и осмина нота.

 ЧАС БРОЈ 2

ТОНОВИТЕ d2 И e2.

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 ПОТСЕТУВАЊЕ

Тоновите се распределени во октави (низа од осум тонови). Тие осум тонови се повторуваат на различни висини (октави). Секоја октава има свое име: субконтра, контра, голема, мала, прва, втора, трета и т.н.

Секој тон од различните октави има свое место во петтолинието. Освен во рамките на петте линии во петтолинието, тоновите можат да се пишуваат и на помошни линии кои се наоѓаат над петтолинието или под петтолинието.

- тонот „d2“се пишува на четвртата линија на петтолинието,

- тонот „e2“ се пишува на четвртата празнина на петтолинието.

 Пример


 
Мелодиска вежба



Домашна работа:

- напиши ги тоновите од „ла“ во малата октава до „ми“ во втората октава (како во примерот погоре).

- разгледај ја народната песна „Билјана платно белеше“ во час бр. 3, која ќе ја обработуваме наредниот час.

- направи анализа на нотите по висина, нотите по траење, и „d2“ и „e2“ на песната во час бр. 3.

ЧАС БРОЈ 3

ПЕЕЊЕ ПЕСНИ СО ОПСЕГ ОД а ДО d2

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 



Винари белограѓани,
кротко терајте карванот,
да не ми платно згазите,
платното ми е даровно.

Билјано моме убаво,
ако ти платно згазиме,
со вино ќе го платиме,
ем бела лута ракија.

Не ви сакам виното,
тук’ ви го сакам момчето,
што напред води карванот
што фесче носит над око.
Што фесче носит над око
и мене гледат под око.

 

ЧАС БРОЈ 4

ШЕСНАЕСЕТИНА НОТА И ПАУЗА, ПУНКТИРАН РИТАМ

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 Мелодиска вежба со шеснаесетина нота и пунктиран ритам.

 


           Примери:

           Шеснаесетина нота – четвртина удар:

      

           Шеснаесетина пауза – четвртина удар:

Четири шеснаесетини ноти (паузи) – еден удар

 

Комбинација на осмина нота со две шеснаесетини ноти – еден удар

 

Комбинација на две шеснаесетини ноти со осмина нота – еден урад


            Пунктиран ритам – осмина нота со точка со шеснаесетина нота и шеснаесетина нота со осмина нота со точка – еден удар

 


 Домашна работа: напишете ги тоновите од ла во малата октава до ми2 во втората октава во шеснаесетини ноти.

 ЧАС БРОЈ 5

СОЗДАВАЊЕ И ИЗВЕДБА НА РИТМИЧКИ ВЕЖБИ

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

           Креирај ритмичка вежба од осум такта во четири четвртински метар со употреба на четвртина нота со точка, половина нота со точка, шеснаесетина нота и пауза, пунктиран ритам (осмина со точка-шеснаесетина).

 ЧАС БРОЈ 6

ПОВИШУВАЛКА/ДИЕЗ, РАЗРЕШУВАЛКА/БЕКАР

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

ПОТСЕТУВАЊЕ

Скала е низа од осум тонови од кои седум се различни и еден повторен (првиот како последен).

Има два вида на скали: дурска (дур) и молска (мол) скала. Овие скали се градат со одреден редослед на степените помеѓу тоновите.

Степен е растојанието помеѓу два соседни тонови. Има два вида на степени: цел и половина.

Во низата на тонови (до, ре, ми, фа, сол, ла, си, до) помеѓу два пара на соседни тонови има растојание од полустепен, а тоа е помеѓу тоновите ми-фа и си-до; помеѓу останатите соседни тонови има растојание од цел степен.

ДИЕЗ

     Диез или повишувалка служи за повишување на тонот за половина степен

     Повишувалката се употребува за да го зголеми или намали растојанието помеѓу два соседни тонови (го менува од цел степен во половина или обратно)

     Диез или повишувалката се пишува пред самиот тон

     Кога тонот е повишен му се менува и името, така што на латинското име се додава наставка “is”. На пример тонот „C“ повишен ќе се вика „Cis

 Симбол:

 


 Пример за диез (повишувалка):

            Пример за диез (повишувалка) на сите тонови:

 


БЕКАР (РАЗРЕШУВАЛКА)

     Бекар или разрешувалка се употребува во случај кога тонот е повишен или снижен и служи за да го врати тонот од повишен (или снижен) во основен.

     Бекар се пишува пред самиот тон

Симбол:


          Пример за бекар:

 

Пример за бекар на сите тонови:

 

ЧАС БРОЈ 7

a moll – ХАРМОНСКА

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 Градба на молската скала:

     Молската скала се гради кога полустепените се наоѓаат помеѓу II – III и V – VI стапало.

     Полустепен секогаш има помеѓу тоновите ми-фа и си-до

     Името скалата го добива по латинското име на почетниот тон (првото стапало)

 Видови на молска скала:

     Има три видови на молска скала: природен мол, хармонски мол и мелодиски мол

     Природниот мол се гради кога полустепените се наоѓаат помеѓу II-III и V-VI стапало.

     Хармонскиот мол се гради кога на природниот мол се повишува VII стапало

     Мелодискиот мол се гради кога на природниот мол се повишуваат VI и VII стапало

 Пример за а мол скала - хармонска

 

Домашна работа: напиши ја скалата a moll хармонска со обележани: латински, солмизациони имиња и стапала, како во примерот погоре.

 ЧАС БРОЈ 8

 a moll – МЕЛОДИСКА

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 Мелодискиот мол се гради кога на природниот мол се повишуваат VI и VII стапало

 Пример за а мол скала - мелодиска

 


Домашна работа:

- напиши ја скалата a moll мелодиска со обележани: латински, солмизациони имиња и стапала.

- разгледај ги и направи анализа на песните во час бр. 9.

 ЧАС БРОЈ 9

ПЕЕЊЕ ПЕСНИ  ВО a moll (ХАРМОНСКИ И МЕЛОДИСКИ ВИД)

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 


Дафино вино, црвено, момчето ти е заспало

Момчето ти е заспало, на кара камен планина

На кара камен планина, на сува рида без вода.

 

Ми поминале ајдуци, гунчето му го украле

Гунчето му го украле, в меана му го продале,

За лута бела ракија, за рујно вино црвено.

 

Ако му го зеле гунчето, нека ми е живо момчето.

Ако му го зеле гунчето, нека ми е живо момчето

 


  ЧАС БРОЈ 10

ИНТЕРВАЛИ

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

           Растојанието помеѓу два било кои тонови се вика интервал.

Видови интервали:

1.            ПРИМА (1)

2.            СЕКУНДА (2)

3.            ТЕРЦА (3)

4.            КВАРТА (4)

5.            КВИНТА (5)

6.            СЕКСТА (6)

7.            СЕПТИМА (7)

8.            ОКТАВА (8)

 Пример за интервали од тонот C:



 Домашна работа: Напишете ги сите интервали од тонот до1 и именувајте ги (како погоре во примерот). Разгледајте ја мелодиската вежба во час бр. 11 и пробајте да ја изведите на блок флејта. За наредниот час носете блок флејта.

 ЧАС БРОЈ 11

СВИРЕЊЕ НА БЛОК ФЛЕЈТА

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 


                                                                             ЧАС БРОЈ 12

Музички жанрови: класична музика

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

ПОТСЕТУВАЊЕ

Жанр (од францускиот збор што значи „вид“ или „сорта“) претставува видот на музичкото дело.

Основни видови жанрови: класична, популарна (забавна) и народна музика.

Жанрови на основните видови жанрови:

Класична: ренесанса, барок, класицизам, романтизам, музика на 20 век, современа музика.

Народна: народна и авторска

Популарна (забавна): поп, рок, џез, блуз, рап, електронска музика и др.

 Класична музика

Музиката низ вековите се одвива во различни периоди (епохи). Композиторите претставници во секој од периодите имаат свои специфични карактеристики во компонирањето.

Периоди (епохи) на музиката:

Ренесанса – 16 век

Барок – 17 век

Класицизам – 18 век

Романтизам – 19 век

Музика на 20 век – 20 век

Современа музика – денес

 Композиции за слушање:

1. Пролет од циклусот „Годишни времиња“ – Антонио Вивалди (барок)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=e3nSvIiBNFo&ab_channel=ClassicalConcertChamberOrchestra

2. Симфонија бр. 5 – Лудвиг Ван Бетовен (класицизам)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=n3EiRynr1Us&ab_channel=BostonPhilharmonic

3. Концерт за пијано и оркестар во b moll – Петар Илич Чајковски (романтизам)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=hNfpMRSCFPE&t=1933s&ab_channel=AVROTROSKlassiek

 4. Марс од „Планети“ – Густав Холст (музика на 20 век)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=HP5xhyPn58U&ab_channel=hr-Sinfonieorchester%E2%80%93FrankfurtRadioSymphony

 Домашна работа: изработи листа на твои омилени композиции од класична музика.

 ЧАС БРОЈ 13

Музички жанорви: народна музика

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

ПОТСЕТУВАЊЕ

Фолкор

Сè она што го создал народот се вика фолклор. Во однос на музиката се вика музички фолклор. Во музички фолклор спаѓаат: народните песни, народните ора, народните носии и народните инструменти.

 Народна песна

 Народна песна е онаа песна која што ја создал народот, за која што не се потпишува автор. Народни песни се викаат и оние песни кои што настанале во поново време и имаат автор (авторски народни песни), но, бидејќи спаѓаат во жанрот народна музика затоа и тие се викаат „народни“. Народната песна се пренесувала со усно предание. Но, тоа било до средината на дваесеттиот век, кога што во Скопје се отвара институтот за фолклор „Марко Цепенков“ во кој што работат мелографи кои истражуваа, собираа народни песни од сите делови на Македонија и ги нотираа и запишуваа историјат за песната (Кога се пеела? Каде се пеела? Зошто се пеела? Каква е според содржина и сл.), со тоа што благодарение на нив, денес ни се достапни илјадници запишани народни песни.

Народните песни се делат според следните категории:

-               Според содржината. Во зависност од содржината на песната односно што е опеано во неа, народните песни се делат на: семејни, љубовни, хумористични, трудови, родољубиви, револуционерни, печалбарски, партизански, патриотски и др.

-               Според намената. Во зависност од намената, односно по кој повод се пее песната и за што е наменета, народните песни се делат на: обредни и соборски.

Обредните песни се изведуваат по повод некој празник и се пропратени со обред, обичаи и се дел од некоја традиција. Се пеат со одредена намена. На пример коледарски песни пропратени со обичаи и обреди, кои се пеат по повод празникот Коледе. Лазарски песни кои се пеат по повод празникот Лазарова сабота, бабарски песни кои се пеат по повод празникот Василица и се пропратени со обред, обичај.

Соборските песни немаат одреден обред, обичај, место и датум.

 Староградски народни песни

 Староградски народни песни се песни настанати во градска средина и кои го опеваат градскиот живот. Во нив се пее за калдрмисани улици, за занаетчиски дуќани, за разни занаети, за љубовта меѓу младите занаетчии и убавите девојки и сл. Во процесот на нивното создавање значајно влијание имало и орото. Во македонското народно творештво посебно значајно место имаат охридските, велешките, штипските и битолските староградски песни. Во нив често се чувствува и книжевното влијание, влијанието на граѓанската поезија на соседните народи, но и влијанието на ориенталниот фолклор.

 Песни за слушање:

 1. Праша ли Тинке мајка ти

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=NaGAkkfcqxA&ab_channel=jovanbabunski

2. Три години стана

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=zvlkSCQtUXw&ab_channel=B-Music

3. Војната тригодишната

           Линк: https://www.youtube.com/watch?v=dEUdeb_-p8Y&ab_channel=KirilMitoski

           Домашна работа: изработи листа на твои омилени народни песни. Разгледај ја народната песна Борјано, Борјанке во час бр. 14 и пробај да ја изведиш на блок флејта. За наредниот час носи блок флејта.

 ЧАС БРОЈ 14

СВИРЕЊЕ НА БЛОК ФЛЕЈТА НА НАРОДНА ПЕСНА

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 


                                                                          ЧАС БРОЈ 15 

МУЗИЧКИ ЖАНРОВИ: ПОПУЛАРНА МУЗИКА

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Основни видови жанрови: класична, популарна (забавна) и народна музика.

Жанрови на основните видови жанрови:

Класична: ренесанса, барок, класицизам, романтизам, музика на 20 век, современа музика.

Народна: народна и авторска

Популарна (забавна): поп, рок, џез, блуз, рап, електронска музика и др.

Песни за слушање:

1. 50 Cent – In Da Club – популарна музика (рап)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=5qm8PH4xAss&list=RD5qm8PH4xAss&start_radio=1&rv=_CL6n0FJZpk&ab_channel=50CentVEVO

2. Queen - We Will Rock You – популарна музика (рок)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=-tJYN-eG1zk&ab_channel=QueenOfficial  

3. ROSÉ & Bruno Mars – APT – популарна музика (поп)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=ekr2nIex040&ab_channel=ROS%C3%89

         Домашна работа: Направи листа на омилени песни од популарната музика.

  

ЧАС БРОЈ 16

НАСОЧЕНО СЛУШАЊЕ МУЗИЧКИ ДЕЛА (ЖАНР)

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Композиции/песни за слушање:

1. Пролет од циклусот „Годишни времиња“ – Антонио Вивалди - класична музика (барок)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=e3nSvIiBNFo&ab_channel=ClassicalConcertChamberOrchestra

2. Симфонија бр. 5 – Лудвиг Ван Бетовен – класична музика (класицизам)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=n3EiRynr1Us&ab_channel=BostonPhilharmonic

3. Концерт за пијано и оркестар во b moll – Петар Илич Чајковски – класична музика (романтизам)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=hNfpMRSCFPE&t=1933s&ab_channel=AVROTROSKlassiek

4. Марс од „Планети“ – Густав Холст – класична музика (музика на 20 век)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=HP5xhyPn58U&ab_channel=hr-Sinfonieorchester%E2%80%93FrankfurtRadioSymphony

5. Праша ли Тинке мајка ти – народна музика (љубовна)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=NaGAkkfcqxA&ab_channel=jovanbabunski

6. Три години стана – народна музика (љубовна)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=zvlkSCQtUXw&ab_channel=B-Music

7. Војната тригодишната – народна музика (семејна)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=dEUdeb_-p8Y&ab_channel=KirilMitoski 

8. 50 Cent – In Da Club – популарна музика (рап)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=5qm8PH4xAss&list=RD5qm8PH4xAss&start_radio=1&rv=_CL6n0FJZpk&ab_channel=50CentVEVO

9. Queen - We Will Rock You – популарна музика (рок)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=-tJYN-eG1zk&ab_channel=QueenOfficial  

10. ROSÉ & Bruno Mars – APT – популарна музика (поп)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=ekr2nIex040&ab_channel=ROS%C3%89

 

Домашна работа: Преслушај ги композициите погоре за жанр за наставно ливче на наредниот час.

 

 ЧАС БРОЈ 17

НАСОЧЕНО СЛУШАЊЕ МУЗИЧКИ ДЕЛА (ЖАНР)

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Наставно ливче

 

 ЧАС БРОЈ 18  

ДРВЕНИ ДУВАЧКИ ИНСТРУМЕНТИ

Тема: Слушање и разбирање на музиката

Дрвени дувачки инструменти: флејта, пиколо, обоа, англиски рог, кларинет, бас кларинет, саксофон, фагот, контрафагот.

 


       

 


 

 Композиции за слушање:

1. Валцер бр. 2 – Димитриј Шостакович (воочување на флејта, обоа, кларинет и фагот)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=_2Y1hCgDvNE&ab_channel=CarionProductions

2. Фуга во g moll – Јохан Себастијан Бах (воочување на саксофон)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=XLH47I9b0a0&ab_channel=SaxBird

   

ЧАС БРОЈ 19

ЛИМЕНИ ДУВАЧКИ ИНСТРУМЕНТИ

Тема: Слушање и разбирање на музиката

          Лимени дувачки инструменти: хорна, труба, тромбон, туба

 



 Композиции за слушање:

1. Бумбаров лет – Николај Римски Корсаков

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=xZO5KTJTwhE&ab_channel=CanadianBrass

2. Марија од Буенос Аирес – Астор Пјацола

 ЧАС БРОЈ 20

НАРОДНИ ДУВАЧКИ ИНСТРУМЕНТИ

Тема: Слушање и разбирање на музиката

Народни дувачки инструменти: гајда, зурла, кавал, шупелка, дудук, двојанка, дромбуља


 

                    

    

 


























Песни/ора за слушање:

Гајда: https://www.youtube.com/watch?v=-StNr1BVVoE  

Зурла: https://www.youtube.com/watch?v=iQ_cNxCF5Tg

Кавал: https://www.youtube.com/watch?v=gEcait1YTxc&ab_channel=AleksandarJovevski

Дудук: https://www.youtube.com/watch?v=gYmAzwQPfdY

Шупелка: https://www.youtube.com/watch?v=AsI4Llowhlg

Двојанка: https://www.youtube.com/watch?v=TsFIG--hSkg&ab_channel=StefceStojkovskiMusic

Дромбуља: https://www.youtube.com/watch?v=3cAjYoUrqrI&ab_channel=ZoranTrucic

 

Домашна работа: отварете ја страната https://nabukva.mk/vnoti/index.html  и вежбајте препознавање на народните дувачки инструменти по изглед и слух.

 

 ЧАС БРОЈ 21

НАСОЧЕНО СЛУШАЊЕ МУЗИЧКИ ДЕЛА (ИЗВЕДУВАЧКИ СОСТАВ)

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Композиции за слушање:

1. Валцер бр. 2 – Димитриј Шостакович (воочување на изведувачки состав: дрвени дувачки инструменти)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=_2Y1hCgDvNE&ab_channel=CarionProductions

2. Фуга во g moll – Јохан Себастијан Бах (воочување на саксофон)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=XLH47I9b0a0&ab_channel=SaxBird

3. Бумбаров лет – Николај Римски Корсаков (воочување на изведувачки состав: лимени дувачки инструменти)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=xZO5KTJTwhE&ab_channel=CanadianBrass

4. Марија од Буенос Аирес – Астор Пјацола (воочување на изведувачки состав: лимени дувачки инструменти)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=5Y8vi2S8Rx0&ab_channel=BRASSoftheRoyalConcertgebouwOrchestra

Гајда: https://www.youtube.com/watch?v=-StNr1BVVoE  

Зурла: https://www.youtube.com/watch?v=iQ_cNxCF5Tg

Кавал: https://www.youtube.com/watch?v=gEcait1YTxc&ab_channel=AleksandarJovevski

Дудук: https://www.youtube.com/watch?v=gYmAzwQPfdY

Шупелка: https://www.youtube.com/watch?v=AsI4Llowhlg

Двојанка: https://www.youtube.com/watch?v=TsFIG--hSkg&ab_channel=StefceStojkovskiMusic

Дромбуља: https://www.youtube.com/watch?v=3cAjYoUrqrI&ab_channel=ZoranTrucic

           Домашна работа: Повторете ги изучените композиции/песни од овој час за наставно ливче за изведувачки состав и инструменти на наредниот час.

 

 ЧАС БРОЈ 22

НАСОЧЕНО СЛУШАЊЕ МУЗИЧКИ ДЕЛА (ИЗВЕДУВАЧКИ СОСТАВ)

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Наставно ливче

 

 ЧАС БРОЈ 23

ОРСКА НАРОДНА ТРАДИЦИЈА: МАШКИ, ЖЕНСКИ И МЕШАНИ ОРА

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Фолкор

Сè она што го создал народот се вика фолклор. Во однос на музиката се вика музички фолклор. Во музички фолклор спаѓаат: народните песни, ора, носии и инструменти.

Народни ора

Орската традиција во македонското народно творештво, со својата разновидност во кореолошките елементи и метро-ритмичката структура, може да се класифицира според повеќе параметри во неколку категории:

1.            Според етничка, регионална припадност постојат пет играорни подрачја: западно, југозападно, јужно, источно и северно играорно подрачје.

2.            Според намената и функцијата народните ора се делат на: обредни (се изведуваат во строго утврдено време, место и број на учесници, со специфични реквизити и правилен ред на изведувањето: русалии, лазарици, водичарки, игри под маски, велигденски игри и др) и соборски (празнични, чие изведување не е строго утврдено за одредено време, место, учесници: буките, патрунино, свинишко, за поес, малешевска, крстач, арнаут и др. )

3.            Според правецот на изведување: ора кои се играат движејќи се кон десно и ора кои се играат движејќи се кон лево.

4.            Според формата на игра се делат на: ора кои се играат во полукружна форма или отворен круг, ора кои се играат во затворен круг, ора кои се играат во змијовидна форма, ора во паровна форма на играчите.

5.            Според бројот на учесници: со точно дефиниран број на учесници и со неограничен број на учесници.

6.            Според половата разлика: машки, женски, мешани ора.

7.            Според стилските карактеристики – позицијата на рацете: за раце, за рамо, за појас, со слободно отпуштени раце.

Ора за слушање:

1. Беранче – машко оро

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=wGUHSTCRa8w&ab_channel=AnsamblMAKEDONIJA

2. Копачка – женско

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=Wuylza1HZ8Y&ab_channel=PersaStojanovska

3. Малешевија - мешано оро

Линк:https://www.youtube.com/watch?v=rioLBIaUty4&ab_channel=AnsamblMAKEDONIJA

 

 ЧАС БРОЈ 24

Орска народна традиција: машка и женска поворка, свадбен циклус

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Музички примери:

1. Галичка свадба

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=0LoYRoMDMuw&ab_channel=%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%82%D0%B0

2. Свадбени обичаи

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=j1EqAtPfbLI&ab_channel=Martineditingpro

3. Лазарки

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=Iqg1_G1g-YI&ab_channel=MegaProduction

4. Вевчански василичарски обредни игри

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=grnAi1dlFBE&ab_channel=kuddrimkolvevcani

 Домашна работа: изгледајте ги ората во час бр. 25 за наставно ливче на наредниот час за анализа на народни ора според категориите на класификација на народните ора.

 

 ЧАС БРОЈ 25

НАСОЧЕНО СЛУШАЊЕ МУЗИЧКИ ДЕЛА (ОРСКА ТРАДИЦИЈА)

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Наставно ливче

Музички примери:

1. Сиртаки – грчко народно оро

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=T4chpyTIE5Q&ab_channel=%D0%91%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%98%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%8F%D0%9C%D0%BE%D0%B8%D1%81%D0%B5%D0%B5%D0%B2%D0%B0

2. Драчевка – македонско народно оро

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=ux6UM68yxpA&list=PLtJXn0MX5RHi60ElUNPn0Immz251qPfgE&ab_channel=Cobanin11

 

Домашна работа: повторете ги композициите/песните од час бро. 26 за усни одговори на наредниот час за жанр и изведувачки состав.

ЧАС БРОЈ 26

НАСОЧЕНО СЛУШАЊЕ МУЗИЧКИ ДЕЛА (ЖАНР И ИЗВЕДУВАЧКИ СОСТАВ)

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Композиции/песни за слушање:

1. Пролет од циклусот „Годишни времиња“ – Антонио Вивалди - класична музика (барок)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=e3nSvIiBNFo&ab_channel=ClassicalConcertChamberOrchestra

2. Симфонија бр. 5 – Лудвиг Ван Бетовен – класична музика (класицизам)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=n3EiRynr1Us&ab_channel=BostonPhilharmonic

3. Концерт за пијано и оркестар во b moll – Петар Илич Чајковски – класична музика (романтизам)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=hNfpMRSCFPE&t=1933s&ab_channel=AVROTROSKlassiek

4. Марс од „Планети“ – Густав Холст – класична музика (музика на 20 век)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=HP5xhyPn58U&ab_channel=hr-Sinfonieorchester%E2%80%93FrankfurtRadioSymphony

5. Праша ли Тинке мајка ти – народна музика (љубовна)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=NaGAkkfcqxA&ab_channel=jovanbabunski

6. Три години стана – народна музика (љубовна)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=zvlkSCQtUXw&ab_channel=B-Music

7. Војната тригодишната – народна музика (семејна)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=dEUdeb_-p8Y&ab_channel=KirilMitoski 

8. 50 Cent – In Da Club – популарна музика (рап)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=5qm8PH4xAss&list=RD5qm8PH4xAss&start_radio=1&rv=_CL6n0FJZpk&ab_channel=50CentVEVO

9. Queen - We Will Rock You – популарна музика (рок)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=-tJYN-eG1zk&ab_channel=QueenOfficial  

10. ROSÉ & Bruno Mars – APT – популарна музика (поп)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=ekr2nIex040&ab_channel=ROS%C3%89

11. Валцер бр. 2 – Димитриј Шостакович (воочување на изведувачки состав: дрвени дувачки инструменти)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=_2Y1hCgDvNE&ab_channel=CarionProductions

12. Фуга во g moll – Јохан Себастијан Бах (воочување на саксофон)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=XLH47I9b0a0&ab_channel=SaxBird

13. Бумбаров лет – Николај Римски Корсаков (воочување на изведувачки состав: лимени дувачки инструменти)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=xZO5KTJTwhE&ab_channel=CanadianBrass

14. Марија од Буенос Аирес – Астор Пјацола (воочување на изведувачки состав: лимени дувачки инструменти)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=5Y8vi2S8Rx0&ab_channel=BRASSoftheRoyalConcertgebouwOrchestra

Гајда: https://www.youtube.com/watch?v=-StNr1BVVoE  

Зурла: https://www.youtube.com/watch?v=iQ_cNxCF5Tg

Кавал: https://www.youtube.com/watch?v=gEcait1YTxc&ab_channel=AleksandarJovevski

Дудук: https://www.youtube.com/watch?v=gYmAzwQPfdY

Шупелка: https://www.youtube.com/watch?v=AsI4Llowhlg

Двојанка: https://www.youtube.com/watch?v=TsFIG--hSkg&ab_channel=StefceStojkovskiMusic

Дромбуља: https://www.youtube.com/watch?v=3cAjYoUrqrI&ab_channel=ZoranTrucic

  

ЧАС БРОЈ 27

Музички форми: рондо, тема со варијации

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

ПОТСЕТУВАЊЕ

Музичка форма претставува градба на музичката композиција.

Најмалиот дел на музичката форма се вика мотив.

Два мотива прават една фраза.

Две фрази прават една реченица.

Две реченици ја прават најмалата музичка форма наречена период.

Период претставува музичка форма составена од две реченици.

Мала дводелна форма претставува композиција составена од два делови (периоди). Се бележи со шемата a+b

Мала триделна форма претставува композиција составена од три дела (периоди) во кој што третиот дел е повторување на првиот. Се бележи со шемата: a+b+a.

 

Рондо и тема со варијации

 Рондо е музичка форма каде што има главна тема (рефрен) и контрастни делови (епизоди). После секоја епизода се повторува рефренот. Вообичаена шема за рондо: ABACA. Рефренот обично останува во основната скала, додека епизодите често модулираат во различни скали.

Тема со варијации е музичка форма каде што мелодијата (темата) се презентира, а потоа се повторува повеќе пати, така што при секое повторување содржи промени во оригиналната мелодија, хармонија, ритам или други музички елементи (варијација). Шематски приказ на Тема со варијации А, А1, А2, А3 и т.н.

Композиции за слушање:

1. Фосили од циклусот „Карневал на животните“ од Камиј Сен Санс – рондо

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=eJfc0ON4474&ab_channel=LangLangVEVO

2. Паскаља – Георг Фридрих Хендл – тема со варијации

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=5UOlZJutANA&ab_channel=tnsnamesoralong

 

 ЧАС БРОЈ 28

МУЗИЧКИ ФОРМИ: СЛОЖЕНА ТРИДЕЛНА ФОРМА

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Сложена триделна форма претставува композиција од три делови кои се во форма на мала дводелна или мала триделна форма. Шема: АBA

Марш. Маршовата музика се карактеризира со силен, правилен ритам, традиционално поврзан со воено марширање и изведуван од марширачки оркестри.

Менует е танцувачка игра за две лица со француско потекло од 17 век. Менуетот обично е напишан во три четвртински такт. Менуетот исто така може да се најде како дел од разни музички композиции како на пример: свити, симфонии и сонати.

Валцер. Терминот „валцер“ доаѓа  од германскиот збор „Walzer“, и се однесува на танцова игра за балови во три четвртински  такт. Валцерот потекнува од Австрија и Баварија. Потоа се проширил низ Европа и западниот свет. Валцерот, како музичка композиција, се карактеризира со три четвртински метар, со силен акцент на првото тактово време. Првата нота во бас линијата, проследена со две повисоки ноти, создавајќи чувство на „ум-па-па“ или „еден-два-три“.

Мазурка е полски народен танц чие потекло е од регионот Мазовија во Полска, поточно меѓу Мазурите, од каде што го добива и своето име. Се појавила во 16 век и брзо стекнала популарност на полскиот двор, а сепак останала народен танц. Танцот се карактеризира со троен метар, силен акцент на вторoто тактово време и живи, понекогаш импровизациски чекори. На крајот се проширила и во други европски земји, вклучувајќи ги Русија, Германија, Франција и Англија.

Композиции за слушање:

1. Ноктруно оп. 9 бр. 2 – Фредерик Шопен – Сложена триделна форма

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=-2y14caU3sg&ab_channel=VadimChaimovich

2. Соната за пијано бр. 2 – Фредерик Шопен - марш

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=jEhKpjLDRNc&ab_channel=ChoRabbit

3. Менует бр. 1 – Волфганг Амадеус Моцарт – менует

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=z6mP4Vo2uvo&ab_channel=PaulBarton

4. Валцер оп. 64 бр. 2 – Фредерик Шопен – валцер

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=WVsGf1ag6Us&ab_channel=pianistgeneration

5. Мазурка оп. 67 бр. 2 – Фредерик Шопен – мазурка

 ЧАС БРОЈ 29

НАСОЧЕНО СЛУШАЊЕ МУЗИЧКИ ДЕЛА (ЕЛЕМЕНТИ НА МУЗИЧКА ФОРМА)

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Композиции за слушање:

1. Фосили од циклусот „Карневал на животните“ од Камиј Сен Санс – рондо

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=eJfc0ON4474&ab_channel=LangLangVEVO

2. Паскаља – Георг Фридрих Хендл – тема со варијации

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=5UOlZJutANA&ab_channel=tnsnamesoralong

3. Ноктруно оп. 9 бр. 2 – Фредерик Шопен – сложена триделна форма

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=-2y14caU3sg&ab_channel=VadimChaimovich

4. Соната за пијано бр. 2 – Фредерик Шопен - марш

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=jEhKpjLDRNc&ab_channel=ChoRabbit

5. Менует бр. 1 – Волфганг Амадеус Моцарт – менует

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=z6mP4Vo2uvo&ab_channel=PaulBarton

6. Валцер оп. 64 бр. 2 – Фредерик Шопен – валцер

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=WVsGf1ag6Us&ab_channel=pianistgeneration

7. Мазурка оп. 67 бр. 2 – Фредерик Шопен – мазурка

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=GoixOReHMJQ&ab_channel=C.Bechstein

 

ЧАС БРОЈ 30

НАСОЧЕНО СЛУШАЊЕ МУЗИЧКИ ДЕЛА  (ТЕМПО, ДИНАМИКА, ЖАНР, НАСЛОВ НА ДЕЛО И КОМПОЗИТОР)

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

           Композиции за слушање:

Темпо и динамика:

1. Менует бр. 1 – Волфганг Амадеус Моцарт – темпо (moderato)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=z6mP4Vo2uvo&ab_channel=PaulBarton

 2. Бумбаров лет – Николај Римски Корсаков – темпо (presto)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=xZO5KTJTwhE&ab_channel=CanadianBrass

3. Пролет од циклусот „Годишни времиња“ – Антонио Вивалди   - динамика (forte и piano)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=e3nSvIiBNFo&ab_channel=ClassicalConcertChamberOrchestra

4. Симфонија бр. 5 – Лудвиг Ван Бетовен   - динамика (forte и piano)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=n3EiRynr1Us&ab_channel=BostonPhilharmonic

Наслов и име и презиме на композитор:

1. Фосили од циклусот „Карневал на животните“ од Камиј Сен Санс  

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=eJfc0ON4474&ab_channel=LangLangVEVO

2. Валцер бр. 2 – Димитриј Шостакович  

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=_2Y1hCgDvNE&ab_channel=CarionProductions

Жанр:

1. Праша ли Тинке мајка ти – народна музика

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=NaGAkkfcqxA&ab_channel=jovanbabunski

2. ROSÉ & Bruno Mars – APT – популарна музика

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=ekr2nIex040&ab_channel=ROS%C3%89

 Домашна работа: Повтори ги композициите во час бр. 30 за наставно ливче на наредниот час за темпо, динамика, жанр, наслов на дело и композитор.

 

 ЧАС БРОЈ 31

НАСОЧЕНО СЛУШАЊЕ МУЗИЧКИ ДЕЛА  (ТЕМПО, ДИНАМИКА, ЖАНР, НАСЛОВ НА ДЕЛО И КОМПОЗИТОР)

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Наставно ливче.

 

 ЧАС БРОЈ 32

КРЕАТИВНО МУЗИЧКО ИЗРАЗУВАЊЕ

Тема: Слушање и разбирање на музиката

 

Групна активност на часот. Првата група -  изработка на картички со тоновите на скалата а мол хармонска и подредување по редослед, втората група изработика на картички со тоновите на скалата а мол мелодиска и подредување по редослед, третата група изработка на дневник на омилени песни од жанровите: класична, народна и популарна музика.

 

 ЧАС БРОЈ 33

ПОВТОРУВАЊЕ ЗА ГОДИШЕН ТЕСТ

Тема: Слушање и разбирање на музиката, Музичка писменост

 

Композиции за годишен тест:

Жанр:

1. Пролет од циклусот „Годишни времиња“ – Антонио Вивалди – жанр (класична музика, барок)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=e3nSvIiBNFo&ab_channel=ClassicalConcertChamberOrchestra

2. Марс од „Планети“ – Густав Холст – жанр (класична музика, музика на 20 век)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=HP5xhyPn58U&ab_channel=hr-Sinfonieorchester%E2%80%93FrankfurtRadioSymphony

3. Војната тригодишната – жанр (народна музика)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=dEUdeb_-p8Y&ab_channel=KirilMitoski 

4. 50 Cent – In Da Club – жанр (популарна музика, рап)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=5qm8PH4xAss&list=RD5qm8PH4xAss&start_radio=1&rv=_CL6n0FJZpk&ab_channel=50CentVEVO

Инструменти и изведувачки состав:

5. Зурла: https://www.youtube.com/watch?v=iQ_cNxCF5Tg

6. Кавал: https://www.youtube.com/watch?v=gEcait1YTxc&ab_channel=AleksandarJovevski

7. Валцер бр. 2 – Димитриј Шостакович (воочување на изведувачки состав: дрвени дувачки инструменти)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=_2Y1hCgDvNE&ab_channel=CarionProductions

8. Бумбаров лет – Николај Римски Корсаков (воочување на изведувачки состав: лимени дувачки инструменти)

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=xZO5KTJTwhE&ab_channel=CanadianBrass

Наслов и име и презиме на композитор:

9. Фосили од циклусот „Карневал на животните“ од Камиј Сен Санс  

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=eJfc0ON4474&ab_channel=LangLangVEVO

10. Симфонија бр. 5 – Лудвиг Ван Бетовен    

Линк: https://www.youtube.com/watch?v=n3EiRynr1Us&ab_channel=BostonPhilharmonic

 

Домашна работа: повтори ги композициите од овој час за жанр, инструменти и изведувачки состав, наслов и композитор, повтори ги скалите а мол хармонска и мелодиска, интервали, шеснаесетина нота и пауза, диез и бекар за годишен тест на наредниот час.

 

 Час број 34

ГОДИШЕН ТЕСТ

Тема:  Слушање и разбирање на музиката, Музичка писменост

 

Годишен тест

 

 ЧАС БРОЈ 35

АПЛИКАЦИИ ЗА ПИШУВАЊЕ НОТИ

Тема: Музичка писменост и изведбени активности

 

Запознавање со апликацијата за пишување ноти „Finale“.

 

 ЧАС БРОЈ 36

Креативно музичко изразување

Тема: Музичка писменост и изведбени активности


Групна активност. Првата група прави приказна за музички спот на некоја песна по нивни избор. Втората група заеднички прават есеј за музиката, на тема: „Каков би бил светот ако не постоеше музиката?“ Третата група креираат енигматски забавник со музички поими. Четвртата група прават драматизација на една строфа од некоја песна по нивен избор.

 


No comments: